Ny bil eller brukt bil? Hva er best?

Sponset artikkel fra Lånemegleren.
Ny bil eller brukt bil

Når man kjøper bil er det viktig å tenke på om man skal kjøpe nytt eller brukt.

Sommeren har for alvor meldt sin ankomst og det betyr at det spretter i lauv og li – og samtidig er det mange som på denne tiden av året velger å investere i bil. Spørsmålet er imidlertid om man skal gå for en helt ny bil eller kjøpe brukt, og akkurat dette skal vi diskutere litt i denne artikkelen.

Det er på mange måter vanskelig å kjøpe seg bil og det er mange avveininger som skal gjøres: hvilket bilmerke skal man gå for? Hvor stort skal budsjettet være? Hvilken biltype er det som er aktuell? Ny eller brukt? Farge? Som du skjønner er det ikke helt lett og det kan være smart å tenke gjennom dette på forhånd slik at man går til forhandleren med en klar plan og på denne måten unngår å gjøre dumme impulskjøp.

Forresten: hvis du har behov for å skaffe deg et billig billån har du muligheten til å få hjelp til dét ved å klikke på linken. (Representativt låneeksempel: eff.rente 17,89%, 65.000 o/5 år, etabl.geb. 900, totalt 96.030.)

Men altså: ett av de viktigste spørsmålene er altså om man skal velge å kjøpe splitter nytt eller om man skal gå for noe som er brukt, og her er det flere ting som kan veies både for og i mot.

Økonomisk

Så; du vurderer altså å kjøpe deg en ny bil og du har to valg: nytt eller brukt. Fra et rent økonomisk perspektiv er det gjengs å tro at det er liten tvil om hva som er lurt å gjøre, og dette har det vært skrevet artikler om i massevis. Ekspertene sier at å kjøpe en bil som er to-tre år gammel er det absolutt smarteste ettersom det største verdifallet er unnagjort i denne perioden. Du får altså mer bil for pengene hvis du velger en ‘ny’ bruktbil, og som kjent er det jo mye flott å velge i til en pris som er langt gunstigere enn om man kjøper nytt.

Kjøp av bil

Tenk over det økonomiske når du skal velge bil.

Dog: rent økonomisk sett har også et bruktbilkjøp sine uheldige sider, og man sier at den største kostnaden med å kjøpe brukt er at man får høyere verkstedsutgifter. Etter kjørte 75.000 kilometer ser man en klar stigning i utgifter til reparasjon, mens de øker enda mer etter passerte 100.000 kilomter. Deretter holder de seg forholdsvis stabilt resten av levetiden til bilen, og faller noe jo eldre den blir – noe som kan ha sammenheng med at eierne da ikke orker å bruke så mye penger på reparasjoner.

Med så høye verkstedspriser som vi har (vi har faktisk de høyeste i verden) sier det seg selv at det ikke nødvendigvis er smartest å kjøpe brukt. Statistisk Sentralbyrå kan i tillegg fortelle et prisene for å bruke verksted har steget mye mer enn nybilprisene over de siste 5-6 årene.

Noe som faktisk har blitt litt underkommunisert er at forskjellene i pris mellom brukbiler og nybiler i Norge er uvanlig liten. Grunnen til dette er helt enkel: bilavgiftene har som kjent vært ekstremt høye og dette har ført til at mange rett og slett ikke har råd til å kjøpe nye biler, noe som i sin tur igjen har ført til et meget sterkt press på brukbilmarket – og følgelig har dette sørget for å holde prisene høye. Nå ser man imidlertid at verdifallet på nye biler i løper av de siste par årene nærmer seg de nivåene som man ser i Europa forøvrig. Det sies at det fortsatt er et stykke til man kommer dit hen, og at man etter all sannsynlighet aldri vil nå dit.

Det er også andre momenter som spiller inn på prisen på bruktbiler, og blant annet kan man se det i de periodene hvor den norske kronen er sterk. Årsaken til dét er da at bruktimporten stiger og da vi bruktprisene her hjemme falle – uten at det samme skjer med prisene på nye biler. Dog, da vil fallet i verdien på en kjøpt nybil betydelig større i løpet av de første par årene.

Andre ganger vil det være press på prisene på nye biler og fortjenesten til forhandlere, og da vil nybilprisene gjerne synke, mens prisene på brukte biler ikke vil bli særlig påvirket.

Men som vi sa i starten: kan kan vri og vende på det, men biler vil alltid ha det største fallet i verdi i løpet av de to første årene.

Noe som også er interessant når det kommer til prisfall på nye biler er inntoget av elbilen i Norge. Det er svært mange som planla å kjøpe seg en god bruktbil som i stedet for har valgt en ny el-bil, og dette har på sin side igjen ført til et ekstra stort verdifall på nye biler.

Andre faktorer som må vurderes

Det er jo naturligvis ikke bare økonomi som skal vurderes, og også andre faktorer må tas med i regnestykket. Den teknologiske utviklingen på bilfronten har vært ekstrem de siste ti årene og det er ingen som helst tvil om at man sitter tryggere i en ny bil enn en brukt bil. Det er soleklart, og noe som må tas med i vurderingen om kjøp av ny kontra brukt bil.

Sikkerhet nye biler

Sikkerheten i nye biler er betydelig bedre enn i eldre biler.

Sikkerheten og systemene som finnes i de aller nyeste bilene er av en slik kvalitet at de ikke kan ignoreres, og hvis fokuset er på trygghet vil altså et nybilkjøp være det selvsagte valget. I tillegg må man jo selvsagt vurdere hvilken bil og hvilket bilmerke som er best å velge hvis det er sikkerheten som er i fokus.

Budsjetter man har med seg til forhandleren vil i stor grad påvirke det valget man gjør, og dette er noe man heller ikke kommer unna. Det er ingen tvil om at en bil av godt kaliber koster mye penger i Norge i dag, og i tillegg har man jo ekstrautstyr som mange ønsker å ‘pimpe’ opp bilen med ettersom dette gjør den langt mer salgbar den dagen man skal kvitte seg med den.

Vel, noen er jo interesserte i å ha nye biler hele tiden og i slike tilfeller kan det kanskje lønne seg å vurdere leasing. Skifter man ny bil hvert tredje eller hvert fjerde år er det viktig at man setter seg opp et regnestykke på akkurat dette. Det kan fort bli kostbart hvis man hele tiden skal kjøpe og selge, og da kan det være et bra alternativ å lease bil.

Du kan lese i denne saken om en mann som satte opp et regnestykke på dette, hvor han satte leasing opp mot kjøp på den samme bilen – og hvor han fant ut at det mest økonomiske var å lease hvis han skulle beholde bilen i tre år.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *